blodbussen

Under min rast på jobbet fick jag för mig att jag skulle gå och bli blodgivare då blodbussen var utanför Stinsen. Gick in och möts av en dötrist gubbe som ger mig en blankett att fylla i. Sekunden senare kommer en sjuksköterska och frågar spydigt "ursäkta men väger du ens mer än 50 kilo?" Jag svarar stött att ja det gör jag faktiskt... När jag sen ska gå igenom mina svar på blanketten med henne så är hon bara allmänt jobbig och frågar allt möjligt om mina tidigare åkommer, bland annat om mitt magsår som jag hade i samband med anorexin (som hon också frågade fritt om). Hon tjatar på och frågar tusen gånger om "Känner du dig verkligen helt frisk?" och "Är du säker på att magsåret är läkt?". Gång på gång svarar jag JA. Hon verkar för övrigt helt förvirrad och konstaterar att jag inte får ge blod just nu eftersom jag genomgick en Gastroskopi precis innan jul. De tog lite prover och hon tog dit sin kollega som skulle hjälpa henne lite. Hon stannar till vid de medeciner jag äter och frågar sin kollega om man får ge blod om man äter Zoloft som jag äter (ett slags lyckopiller/antidepressivt som många ungdomar äter) Hennes kollega svarar henne att jamen gud det är ju bara förebyggande för magsåret? WOT? hon måste ju skämta, det känns ju inte särskilt tryggt att en sjuksköterska inte ens vet vilken medecin som är vilken... Allt jag ville var att ge lite blod och det blev en sjukt lång process. För när jag sen gått därifrån och sitter i kassan ringer det tusen gånger på mobilen och eftersom jag sitter i kassan kan jag ej svara. Sjuksköterskan har då gått in på Vinn Stormarknad och letat efter mig och kommer fram till mig i kassan och frågar om jag har möjlighet att komma in senare för att jag har missat några frågor. Visst säger jag, men bara det går undan.
När jag väl kommer dit så frågar hon "Jag ringde våran läkare frågade om du fick ge blod och han/hon undrar om du är friskförklarad från anorexin?" Jag förklarar att Ja det är jag och blev det för ca ett år sen. Då säger hon att dom ringer mig om jag blir godkänd som blodgivare. Säger bara oh lord!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0